De marketingcommunicatiestrategie maakt de campagne

marketingcommunicatiestrategie

De marketingcommunicatiestrategie maakt de campagne

Voor het voeren van een goede communicatiecampagne is een marketingcommunicatiestrategie vrij essentieel. De kern hiervan is het positioneren en afstemmen op een productlevenscyclus. Dit kan op verschillende manieren. ER is bijvoorbeeld een transformationele of een informationele positionering mogelijk, een tweezijdige positionering en uitvoeringspositionering. Welke wordt gekozen is afhankelijk van onder meer de productlevenscyclus.

marketingcommunicatiestrategieBij informationele positionering worden voordelen van het gebruiken van een merk met functionele eigenschappen van een product verbonden. Transformationele positionering koppelt de voordelen van een merk aan de levensstijl van consumenten. Het merk staat symbool voor de waarde van de klant.

Een combinatie van informationele en transformationele positionering wordt tweezijdige positionering genoemd. Deze verbindt zowel functionele producteigenschappen met productvoordelen als met de waarde van de klant. Een positionering vanuit de uitvoering van een campagne wordt ook wel uitvoeringspositionering genoemd. Hierbij wordt het merk gekoppeld aan een symbool.

Een campagne die werkt, is consistent en onderscheidend in de boodschap. Het mag geen misverstanden oproepen.