Hoe je online marketingcampagnes juridisch correct voert

consument

Hoe je online marketingcampagnes juridisch correct voert

consumentNederlanders kopen dagelijks ruim 200.000 producten online. Daarnaast doen Nederlandse consumenten voor veel van de producten die zij offline kopen eerst online onderzoek. Internet speelt een steeds belangrijker rol bij consumenten. Logisch dat online reclame en marketing de afgelopen jaren een enorme vlucht hebben genomen. Zoals in de traditionele reclame en marketing geldt er in de online wereld net zo goed reclameregelgeving die dient ter bescherming van de consument.

De consument mag niet misleid worden

De consument heeft recht op juiste en volledige informatie. Als reclame of marketingacties onjuiste informatie geven, kan dat worden gezien als misleidende reclame. Daarnaast moet reclame of een marketingactie ook als zodanig herkenbaar zijn. De indruk mag niet worden gewekt dat het om objectieve informatie of een onafhankelijk advies gaat. Bovendien moet de identiteit van het bedrijf achter de uiting bekend worden gemaakt.

Wie is de adverteerder?

Als het niet duidelijk is van wie een reclameboodschap afkomstig is, kunnen één of meerdere partijen worden aangemerkt als adverteerder. Het kan dan zijn dat een partij die niet producent of aanbieder van het product of dienst is aansprakelijk kan zijn voor de reclame-uiting of marketingboodschap als die niet voldoen aan de regels. De andere partijen waar het om kan gaan:

  • Affiliates
  • Buzzers
  • Sociale netwerk platforms
  • Celebrities
  • Sites met recensies en vergelijkingssites

Een voorbeeld: een BN-er wordt gevraagd om reclame te maken voor een product. Hij of zij kan dan er alles aan doen om te laten weten hoe fantastisch dat product is en het verkondigen als ware het zijn of haar eigen mening. Op dat moment worden de regels overtreden omdat het duidelijk moet zijn dat de BN-er hiervoor betaald wordt door de producent van het product.

De juridische do’s van online reclame en marketing

  • Zorg dat je acties als marketing of reclame herkenbaar zijn. Aan het begin of einde van je boodschap kun je ook via sociale media ‘ad’, ‘adv’ of ‘reclame’ plaatsen.
  • Vermeld wie de echte adverteerder is, ook al verspreid je de informatie via een buzzer
  • Check altijd de algemene voorwaarden van de social media die je inzet voor je actie.

De juridische don’ts van online reclame en marketing

  • Een niet-bestaande identiteit gebruiken om reclame te maken.
  • Plaatsen van gefingeerde recensies.
  • Doen alsof je reclame-uiting een redactioneel of onafhankelijk bericht is.
  • Verzwijgen dat je celebrities sponsort.