Menselijk contact blíjft onvervangbaar

menselijk-contact-winkel

Menselijk contact blíjft onvervangbaar

internetgebruikers-frequente-shoppersNederlanders kopen steeds meer online. Het aantal mensen dat nog nooit iets via internet heeft gekocht of besteld is gedaald tot 23%. Ook de schoenenbranche is door het online winkelverkeer op zijn kop gezet. Grote online schoenenwinkels als Zalando en Omoda wonnen de afgelopen jaren razendsnel terrein. Je krijgt de indruk dat niemand meer in een winkel komt om schoenen te kopen. Dat is geenszins waar. Slechts 15% van de schoenen wordt online gekocht. Dat stelde Frank de Moor, CEO van de Macintosh Retail Group op de radiozender BNR.

Ondersteuning bij het maken van de juiste keuze

Macinthosh Retail Group is het bedrijf achter merken als Scapino, Invito, Manfield en Dolcis. Ook deze merken vindt je online. Macintosh is binnen Nederland marktleider op het gebied van schoenen en vindt het belangrijke te investeren in online winkels, maar de focus ligt nog altijd op echte winkels voor deze merken. Daarachter schuilt de volgende gedachte: schoenen koop je door twee keuzes te maken. Je wilt de beste prijs en de schoenen die het beste bij je passen. De beste prijs kun je het meest gemakkelijk online zoeken. Maar voor de juiste keuze qua design en pasvorm heb je menselijk contact nodig: een verkoper of vriendin die meekijkt of dat ene mooie enkellaarsje goed zit. Het blijkt dat met name vrouwen die bevestiging nodig hebben. Ook steeds meer mannen vinden het belangrijk om er fashionable uit te zien. Daarmee wordt voor hen het persoonlijk contact ook juist belangrijker.

schoenen-kopen-winkel

Retourpercentage

Volgens De Moor van Macintosh ligt het retourpercentage bij Zalando erg hoog en is dat rond de 70%. Zalando zelf beweert anders, namelijk dat het rond de 50% ligt. Dat percentage is evengoed hoog. Bij de winkels van Macintosh zoals Invito, ligt het retourpercentage online tussen de 20 en 25% en dus veel lager. Dat komt volgens De Moor omdat klanten deze schoenen vaak al in de winkel hebben gezien en soms zelfs al hebben gepast. Een schoen moet goed zitten en bij jou passen, anders draag je ‘m niet. Deze filosofie blijft Macintosh uitdragen en blijft terug te zien in de strategie, ook als er nog meer activiteiten online ontplooid worden.