Wat viral marketing precies is

viral marketing

Wat viral marketing precies is

ViralViral marketing is een vrij nieuwe techniek binnen de marketing, daar hij eind jaren ’90 ontstond. Het is op mond-tot-mondreclame gebaseerd en gebruikt bestaande sociale netwerken om de boodschap van de marketing zo snel mogelijk te verspreiden. Dat lijkt, zoals de naam doet vermoeden, op een virale epidemie. Met een marketinguiting, zoals een grappig filmpje, wordt geprobeerd om communicatiedoelstellingen te halen, bijvoorbeeld het vergroten van naamsbekendheid.

Er kleven zowel voor- als nadelen aan deze manier van marketing. Eerst de voordelen: zo is het relatief een goedkope manier van publiek bereiken en maakt het gebruik van sociale groepen die al geïnteresseerd zijn in het fenomeen. De drempel naar de doelgroep is dus vrij laag. Een ander voordeel is dat het snel verspreid en dat het een goede manier is om jongeren te bereiken, aangezien viral marketing via internet gaat.

Maar er is een groot nadeel aan viral marketing. Het is namelijk erg moeilijk in te schatten hoe je een succesvolle viral maakt. Als het teveel op reclame lijkt, verliezen consumenten vaak de aandacht. Als het een leuk filmpje is niet. Ook is het zo dat consumenten het truukje na één keer wel kennen, dus succesvolle campagnes van het verleden, zijn dat daarna in een nieuw jasje vaak niet meer.

1 reactie

  1. Pingback: Viral: zo moet het | Human media